Kod | TM-NP |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Centrum Doskonalenia Kadr i Szkolenia |
Kierunek studiów | Studia Podyplomowe Terapia Manualna |
Forma studiów | Niestacjonarne |
Poziom kształcenia | Podyplomowe |
Profil studiów | praktyczny |
Języki wykładowe | polski |
Czas trwania | 2 semestry |
Adres komisji rekrutacyjnej | ul. Królowej Jadwigi 27/39, 61-871 Poznań |
Godziny otwarcia sekretariatu | 10-13 |
Adres WWW | https://awf.poznan.pl/studia-podyplomowe-kursy-i-szkolenia/wymagane-dokumenty/ |
Wymagany dokument |
- Tura 1 (03.07.2024 00:00 – 30.10.2024 23:59)
Cel studiów:
Mając na uwadze rosnące zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowanych fizjoterapeutów
i lekarzy, rozumiejąc potrzeby rynku pracy, biorąc pod uwagę niekorzystne wskaźniki demograficzne oraz oczekiwania społeczne, stworzono atrakcyjną ofertę dydaktyczną stanowiącą alternatywę do szeregu szkoleń i kursów w zakresie terapii manualnej
w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Założeniem programu Podyplomowych Studiów Terapia Manualna jest wykształcenie wszechstronnego fizjoterapeuty w zakresie wykonywania zabiegów z terapii manualnej. Przekazanie podstaw wiedzy teoretycznej do zastosowania poszczególnych metod i technik manualnych oraz nauczenie technik manualnych niezbędnych w leczeniu dysfunkcji stawów kręgosłupa i tkanek miękkich. Poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu diagnostyki różnicowej wykluczającej oraz pozwalającej na bezpieczną pracę z pacjentem w zakresie leczenia manualnego. Ponadto przekazanie wiedzy między innymi z zakresu anatomii palpacyjnej, neurofizjologii, żywienia, farmakologii w leczeniu bólu, pierwszej pomocy a także komunikacji interpersonalnej. Ukończenie Podyplomowych Studiów Terapia Manualna daje gwarancję zdobycia specjalistycznej i kompleksowej wiedzy i umiejętności w zakresie wykonywania zabiegów z terapii manualnej oraz zwiększenia kompetencji zawodowych
Uczestnicy:
Studia skierowane są do absolwentów studiów I i II stopnia kierunku Fizjoterapia, absolwentów jednolitych 4-letnich studiów magisterskich na kierunku Fizjoterapia i Rehabilitacja Ruchowa. Dotyczy to również absolwentów, którzy ukończyli jednolite 5-letnie studia magisterskie na kierunku Fizjoterapia po dniu 1.10.2017r. i złożyli Państwowy Egzamin Fizjoterapeutyczny PET (Ustawa o zawodzie fizjoterapeuty z dnia 25.09.2015r. Art.13.) oraz lekarzy, którzy chcą zdobyć wiedzę i umiejętności w zakresie terapii manualnej.
Wiedza: absolwent zna i rozumie: | |
---|---|
P7SM_WG01 | aktualny kierunek rozwoju teoretycznych podstaw nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej w zakresie właściwym dla programu kształcenia |
P7SM_WG02 | szczegółową budowę i funkcje organizmu człowieka, przyczyny zaburzeń, zmian chorobowych i dysfunkcji społecznych oraz metody ich oceny w zakresie właściwym dla programu kształcenia |
P7SM_WG03 | zasady analizy procesów psychospołecznych ważnych dla zdrowia i jego ochrony lub kultury fizycznej oraz stylu życia i wybranych modeli zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych i rekreacyjnych podejmowanych przez człowieka, w zakresie właściwym dla programu kształcenia |
P7SM_WG04 | zasady praktyki opartej na argumentach naukowych |
P7SM_WG05 | uwarunkowania kulturowe potrzeb i problemów jednostek i grup społecznych oraz prawne i ekonomiczno-gospodarcze możliwości realizacji tych potrzeb w wybranym obszarze działalności zawodowej |
P7SM_WG06 | zasady funkcjonowania sprzętu i aparatury stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla programu kształcenia |
Umiejętności: absolwent potrafi: | |
P7SM_UW01 | posługiwać się zaawansowanym technicznie sprzętem i aparaturą, stosowanymi w zakresie właściwym dla programu kształcenia |
P7SM_UK02 | stosować zaawansowane techniki efektywnego komunikowania się i negocjacji z jednostkami lub grupami społecznymi oraz wykorzystania wychowawczych aspektów promocji zdrowia i aktywności fizycznej w profilaktyce wykluczenia i patologii społecznych |
P7SM_UW03 | w zaawansowanym stopniu realizować zajęcia rekreacyjne, zdrowotne, sportowe lub z zakresu estetyki zachowań ruchowych w pracy z różnymi grupami społecznymi i kierować takimi zajęciami |
P7SM_UW05 | identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce |
P7SM_UO06 | wykorzystać wychowawcze aspekty promocji zdrowia i aktywności fizycznej w profilaktyce wykluczenia społecznego i patologii społecznych |
P7SM_UW07 | wykazać się specjalistycznymi umiejętnościami ruchowymi z zakresu wybranych form aktywności fizycznej, a także tworzyć różne formy takiej aktywności lub je modyfikować w zależności od warunków środowiskowych, w zakresie właściwym dla programu kształcenia |
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: | |
P7SM_KK01 | zasięgnięcia opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu |
P7SM_KR02 | okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu i właściwie pojętą solidarność zawodową |
P7SM_UO03 | troski o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników |
8. Opis przedmiotów
8.1. Aspekty prawne zawodu fizjoterapeuty
Celem przedmiotu jest:
Zapoznanie studentów z prawnymi aspektami ustawy o zawodzie fizjoterapeuty
Zdobycie wiedzy na temat odpowiedzialności zawodowej prawnej i etycznej fizjoterapeuty
Omówienie aspektów prawnych dotyczących prawidłowego prowadzenia dokumentacji medycznej
Zapoznanie z zasadami ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej fizjoterapeuty, ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej za szkody w mieniu pacjenta, ubezpieczenie naruszenia praw pacjenta
8.2. Pierwsza pomoc w terapii z pacjentem
Celem przedmiotu jest:
Zdobycie wiedzy na temat zasad udzielania pierwszej pomocy w przypadku utraty przytomności
Opanowanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy z wykorzystaniem fantomu w przypadku utraty przytomności
Opanowanie umiejętności obsługi defibrylatora w przypadku utraty przytomności
8.3. Komunikacja interpersonalna.Synergia w pracy zespołowej oraz rozwoju osobistym
Celem przedmiotu jest:
Doskonalenie kompetencji związanych z pracą z ludźmi oraz pogłębianie świadomości własnych zachowań i eksperymentowanie z nowymi i bardziej korzystnymi sposobami kontaktu.
Rozwinięcie kompetencji takich jak umiejętność konstruktywnego wyrażania uczuć i myśli w relacjach, przekazywania trudnych informacji drugiej osobie, umiejętność rozwiązywania konfliktów oraz rozumienie swoich reakcji w kontakcie z innymi osobami
Rozwijanie umiejętności interpersonalnych potrzebnych w kontaktach zawodowych jak i osobistych.
8.4. Podstawy neurologii i neurofizjologii
Celem przedmiotu jest:
Poszerzenie wiedzy na temat budowy i funkcji receptorów czucia głębokiego zlokalizowanych w obrębie narządu ruchu
Przedstawienie neurofizjologicznych mechanizmów stabilizacji dynamicznej stawów w normie i patologii.
Omówienie potencjalnych mechanizmów stojących u podłoża zabiegów manualnych w obrębie tkanek miękkich.
8.5. Ortopedia i Traumatologia w sporcie
Celem przedmiotu jest:
Przedstawienie i omówienie podstawowego badania klinicznego wykonywanego przez lekarza ortopedę w obrębie wybranych stawów obwodowych i kręgosłupa
Zapoznanie z nowymi technikami operacyjnymi w obrębie stawów obwodowych z uwzględnieniem pooperacyjnego postępowania usprawniającego
8.6.Psychosomatyczne pochodzenie chorób
Celem przedmiotu jest:
Omówienie założeń metody Somatic Experiencingwg Petera A. Levine’a, leczenia traumy i łagodzenia chronicznego stresu, opracowanej na podstawie multidyscyplinarnych badań z zakresu fizjologii, psychologii, biologii i neurologii
Omówienie założeń metody Tension & Trauma Releasing Exercises TRE wg dr Davida Bercelli, eksperta w dziedzinie pracy z traumą.
8.7. Żywienie w procesie leczenia
Celem przedmiotu jest:
Omówienie mikrobioty jelitowej i jej wpływu na homeostazę. Zwrócenie uwagi na profil bakteryjny przewodu pokarmowego i jego wpływ na układ immunologiczny, odporność, stan odżywienia i wybrane jednostki chorobowe
Omówienie postępowania farmakologicznego i dietetycznego u przewlekle chorych pacjentów z zaburzeniami motoryki, rzutującymi na funkcje przewodu pokarmowego
Przedstawienie podstawowych zasad żywienia w profilaktyce osteoporozy. Wpływ unieruchomienia na metabolizm tkanki kostnej. Stan odżywienia a tkanka kostna i tkanka chrzęstna.
8.8. Farmakologia jako wspomaganie procesu leczenia pacjenta w bólu
Celem przedmiotu jest:
· Zapoznanie studenta z podstawami patofizjologii bólu, szczególnie przewlekłego, oraz zasadami diagnostyki bólu
· Zapoznanie studenta z zasadami farmakoterapii bólu, ze szczególnym uwzględnieniem środków stosowanych miejscowo
· Zapoznanie studenta z podstawowymi charakterystykami najczęściej stosowanych analgetyków
· Omówienie szczególnych dróg podawania leków w terapii bólu: powierzchniowej, przezskórnej blokad centralnych i obwodowych.
8.9. Anatomia palpacyjna
Celem przedmiotu jest:
Zdobycie wiedzy i opanowanie umiejętności palpacyjnych w zakresie wybranych punktów kostnych, mięśni, nerwów i naczyń w obrębie kończyn górnych i dolnych oraz tułowia, ponadto umiejętność interpretacji ewentualnych zmian w obrębie tych struktur
8.10. Badania neurologiczne w terapii manualnej
Celem przedmiotu jest:
Zdobycie wiedzy w zakresie doboru, umiejętności wykonania oraz interpretacji testów napięciowych poszczególnych nerwów obwodowych
· Omówienie procesu różnicowania pomiędzy objawami bólu korzeniowego i rzekomo korzeniowego
· Omówienie tzw. „czerwonych flag” w terapii manualnej
8.11. Badania funkcjonalne w terapii manualnej
Celem przedmiotu jest:
Zdobycie przez studenta wiedzy w zakresie doboru, umiejętności wykonania oraz interpretacji badania funkcjonalnego w terapii manualnej w obrębie kręgosłupa szyjnego i lędźwiowego
8.12. Podstawy Mikrokinezyterapii
Celem przedmiotu jest:
Zapoznanie studentów z podziałem mięśni w zależności od pochodzenia z określonej części mezoblasty embrionu
Omówienie zasad pracy z mięśniami, pochodzącymi z mezoblasty przyśrodkowej, mięśniami osiowymi,przyosiowymi i podłużnymi wg Daniela Grosjen i Patrice Benini
8.13. Mobilizacje i manipulacje stawowe
Celem przedmiotu jest:
Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie doboru, wykonania poszczególnych technik mobilizacyjnych i manipulacyjnych w obrębie kręgosłupa szyjnego
i lędźwiowego z wykorzystaniem Ortopedycznej Terapii Manualnej wg koncepcji Kaltenborna i Evjentha
8.14. Terapia tkanek miękkich
Celem przedmiotu jest:
Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie diagnostyki, doboru i wykonania współczesnych technik mobilizacyjnych w obrębie tkanek miękkich wg koncepcji Jarosława Ciechomskiego
8.15. Podstawy FDM (Fascial Dystortion Model)
Celem przedmiotu jest:
Zapoznanie się z filozofią i założeniami metody FDM
· Omówienie podstawowych dysfunkcji występujących w obrębie układu mięśniowo-powięziowego wg FDM
Zdobycie wiedzy i umiejętności wykonywania podstawowych technik mięśniowo-powięziowych wg metody FDM
8.16. Terapia manualna w sporcie
Celem przedmiotu jest:
Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie terapii obrzęków pourazowych
i postępowania w zależności od czasu występowania: faza ostra, podostra
i chroniczna, z przygotowaniem do odzyskania pełnej sprawności
Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie terapii systemowych. Praca globalna
i powiązania przyczynowo-skutkowe na przykładzie urazu stawu barkowego
8.17. Autoterapia dysfunkcji somatycznych
Celem przedmiotu jest:
Omówienie i zdobycie umiejętności w zakresie autoterapii dysfunkcji somatycznych z wykorzystaniem wybranych metod terapeutycznych
8.18. Medyczny trening terapeutyczny
Celem przedmiotu jest:
· Zapoznanie z metodami treningu MTT, którego podstawowym celem jest utrwalenie efektów terapii manualnej. Zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu kontroli motorycznej, uczenia się czynności motorycznych, mechanizmów powracania do sprawności fizycznej (w tym wyuczenie prawidłowych wzorców ruchowych, przywrócenie równowagi mięśniowej, minimalizowanie zmian adaptacyjnych towarzyszących patologii, urazowi bądź chorobie, znaczenie stabilizacji jako podstawy treningu ruchowego i sensomotorycznego). Trening łączący aktywność fizyczną z terapią, stanowiący końcowy element leczenia.
8.19. Egzamin dyplomowy
Nazwa przedmiotu | Suma | W | Ćw. | Z/E | Punkty ECTS |
---|---|---|---|---|---|
Aspekty prawne w zawodzie fizjoterapeuty | 4 | 4 | – | Z | 1 |
Pierwsza pomoc w czasie terapii z pacjentem | 6 | – | 6 | Z | 1 |
Komunikacja interpersonalna. Synergia w pracy zespołowej oraz rozwoju osobistym | 16 | – | 16 | Z | 2 |
Podstawy Neurologii, Neurofizjologii | 5 | 5 | – | Z | 1 |
Ortopedia i Traumatologia w sporcie | 12 | 12 | – | Z | 2 |
Psychosomatyczne pochodzenie chorób | 8 | 8 | – | Z | 1 |
Żywienie w procesie leczenia | 8 | 8 | – | Z | 2 |
Farmakologia jako wspomaganie procesu leczenia pacjenta w bólu | 6 | 6 | – | Z | 1 |
Anatomia palapacyjna | 10 | – | 10 | Z | 2 |
Badania neurologiczne w terapii manualnej | 10 | – | 10 | Z | 2 |
Badania funkcjonalne w terapii manualnej | 16 | – | 16 | Z | 2 |
Podstawy Mikrokinezyterapii | 17 | 6 | 11 | Z | 2 |
Mobilizacje i manipulacje stawowe | 36 | – | 36 | Z | 3 |
Terapia tkanek miękkich | 36 | – | 36 | Z | 3 |
Podstawy FDM | 17 | 6 | 11 | Z | 2 |
Terapia manualna w sporcie | 17 | – | 17 | Z | 2 |
Autoterapia dysfunkcji somatycznych | 8 | – | 8 | Z | 2 |
Medyczny trening terapeutyczny | 16 | – | 16 | Z | 2 |
Egzamin dyplomowy | 5 | – | – | E | 5 |
SUMA | 253 | 55 | 193 | E=1, Z=18 |
Symbol kategorii umiejętności | Efekt uczenia się dla absolwenta Studiów Podyplomowych Terapia Manualna |
Kod składnika opisu wg Rozporządzenia | Obszar nauk |
---|---|---|---|
Wiedza | |||
K_W01 | Posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie budowy i funkcji organizmu człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem układu mięśniowo-szkieletowego, znajomości jego neurofizjologicznych mechanizmów sterowania | P7SM_WG01 P7SM_WG02 |
Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_W02 | Zna objawy, przyczyny oraz rozumie mechanizmy procesów patologicznych zachodzących w tkankach i układzie narządu ruchu człowieka spowodowanych chorobą urazem lub inną formą niepełnosprawności | P7SM_WG02 | Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_W03 | Dysponuje usystematyzowaną wiedząniezbędną do opisu działania leków przeciwbólowych, ich dróg podawania oraz ewentualnych działań niepożądanych i powikłań jako wspomaganie procesu leczenia bólu | P7SM_WK04 | Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_W04 | Posiada wiedzę z zakresu zasad udzielania pierwszej pomocy w stanach zagrożenia zdrowia i życia | P7SM_WG02 P7SM_WK04 P7SM_WK06 |
Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_W05 | Wykazuje pogłębioną wiedzę z zakresu psychologicznego kontekstu niepełnosprawności oraz rozumie jego znaczenie w etiologii i postępowaniu w wybranych jednostkach chorobowych | P7SM_WK0l P7SM_WK03 |
Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_W06 | Zna i rozumie prawne uwarunkowania wykonywania działalności fizjoterapeutycznej; zna miejsce fizjoterapii w ramach organizacji polskiego systemu ochrony zdrowia | P7SM_WG01 P7SM_WK05 |
Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_W07 | Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych zaburzeń, dysfunkcji i zmian w obrębie układu mięśniowo-szkieletowego u pacjentów w różnym wieku | P7SM_WG02 | Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_W08 | Prezentuje zaawansowany stopień znajomości i zrozumienia założeń środków, form i metod w zakresie terapii manualnej, ma wiedzę związaną z ich właściwym doborem oraz stosowaniem u pacjentów w różnym wieku oraz z różnymi dysfunkcjami | P7SM_WG02 P7SM_WK04 |
Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_W09 | Zna w stopniu zaawansowanym i rozumie mechanizmy działania oraz możliwe skutki uboczne zabiegów z zakresu terapii manualnej | P7SM_WK04 | Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_W10 | Posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu diagnostyki neurologicznej i badań funkcjonalnych, diagnostyki różnicowej w terapii manualnej właściwego planowania, wykonania i ewaluacji postępowania w zakresie terapii manualnej | P7SM_WG02 P7SM_WK04 |
Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
Umiejętności | |||
K_U01 | Potrafi przeprowadzić proces nauczania ruchów, używając prawidłowego nazewnictwa, z uwzględnieniem metodyki nauczania ruchu u pacjentów w rożnym wieku z różnymi rodzajami dysfunkcji | P7SM_UW07 | Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_U02 | Potrafi udzielić porady w zakresie działań profilaktyczno-zdrowotnych w szczególności w zakresie żywienia w procesie leczenia w wybranych stanach chorobowych. | P7SM_UK02 P7SM_UO06 |
Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_U03 | Stosuje zaawansowane techniki efektywnego komunikowania się z pacjentem lub grupą pacjentów w procesie postępowania profilaktycznego i fizjoterapeutycznego; potrafi dostosować formę przekazu do partnera interakcji; umie motywować pacjenta, rozpoznawać jego różne stany emocjonalne i rozładowywać napięcie | P7SM_UK02 | Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_U04 | Posiada zaawansowane umiejętności w zakresie anatomii palpacyjnej i umiejętności manualne pozwalające na wykonanie technik w zakresie form i metod terapii manualnej. | P7SM_UW03 | Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_U05 | Potrafi identyfikować problemy zdrowotne, podjąć odpowiednie działania diagnostyczne oraz dokonać oceny stanu funkcjonalnego pacjenta, niezbędnego do programowania i monitorowania procesu leczenia w zakresie terapii manualnej | P7SM_UW03 P7SM_UW05 |
Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_U06 | Potrafi rozpoznać stan zagrożenia zdrowia i życia, posiada umiejętności podjęcia odpowiednich działań w zakresie udzielenia pierwszej pomocy | P7SM_UW03 P7SM_UW01 |
Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_U07 | Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej w trakcie diagnozowania, planowania i wykonywania zabiegów z terapii manualnej, jest przygotowany do pełnienia roli terapeuty manualnego | P7SM_UW03 P7SM_UW05 |
Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
Kompetencje | |||
K_K01 | Potrafi dokonać samooceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności zawodowych, zdaje sobie sprawę z konieczności uzupełniania ich przez całe życie i inspirowania procesu uczenia się innych osób; nie podejmuje działań, które przekraczają jego możliwości i kompetencje, w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu zasięga opinii ekspertów | P7SM_KK01 | Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_K02 | Utożsamia się z wartościami, celami i zasadami realizowanymi w praktyce fizjoterapeutycznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań terapeutycznych | P7SM_KR02 | Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
K_K03 | Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy, potrafi działać w warunkach niepewności i stresu, jest świadomy obowiązku niesienia pierwszej pomocy osobom poszkodowanym | P7SM_UO03 | Obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej |
KOSZT:
4 000 zł/semestr